Έλληνες μετανάστες και ταξιδιώτες από την Αργολίδα στο Ellis Island

Με αφορμή μια πρόσφατη ανάρτηση του Σωτήρη Βογιατζή σε μια ιστοσελίδα του facebook.

Στο Ellis Island, ανοικτά της Νέας Υόρκης, έφταναν και τερμάτιζαν υποχρεωτικά κάποτε όλα τα καράβια, που έφερναν μετανάστες από την Ευρώπη. Κι εκεί όλοι δήλωναν τα στοιχεία τους: ονόματα, καταγωγή, εθνικότητα, το πλοίο με το οποίο είχαν φτάσει κι άλλα διάφορα. Αυτά τ' αρχεία έχουν ψηφιοποιηθεί (http://www.libertyellisfoundation.org/) και μπορεί ο καθένας μας να τα ψάξει.
Το πιο εύκολο ψάξιμο είναι με ένα όνομα ή επώνυμο. Πιο περίπλοκα εργαλεία μας δίνουν τη δυνατότητα να βρούμε όλες τις εγγραφές ατόμων από τον ίδιο τόπο, ή το ίδιο πλοίο, κλπ.




Εκεί μέσα, ανάμεσα σε τόσους άλλους, βρίσκεται κι ένας μακρυνός πρόγονος / συγγενής, ο Δημήτριος Μακρυπουκάμισος, γεννημένος το 1889, καταγόμενος από την Πυργέλα, που δηλώνει
- ως πλησιέστερο συγγενή τον πατέρα του Κωνσταντίνο Μακρυπουκάμισο, στην Πυργέλα,
- κι ότι πηγαίνει να συναντήσει τον αδελφό του Χαρίλαο Μακρυπουκάμισο, στο Chicopee της Μασσαχουσέτης

Τι έγιναν αυτοί όλοι; Έμειναν εκεί; Γύρισαν πίσω στην Αργολίδα; ίσως μάθουμε, ίσως όχι...

Στην οικογένειά μας (Μαυραίικο), υπήρχε μια προφορική παράδοση ότι ένας θείος από το Κουτσοπόδι, Μαύρας ή Μαύρος, ξεκίνησε να πάει να κάνει την τύχη του στην "Αμερική".  Όπως μου το διηγιόταν ο πατέρας μου, πήγε μέχρι τη Νέα Υόρκη, είδε εκεί πως η μοίρα των Ελλήνων ήταν η απασχόληση είτε στα εστιατόρια ως λαντζέρηδες, ή στους σιδηροδρόμους, παρέα με τους Κινέζους. Κι αποφάσισε πως δεν του άρεσε και γύρισε πίσω.
     Όταν, πριν από λίγα χρόνια, έμαθα για το Ellis Island κι ότι εκεί γινόταν καταγραφή των πάντων, υπέθεσα πως θα εύρισκα το ίχνος της παρουσίας του μακρυνού θείου από το σύντομο πέρασμά του από τις ΗΠΑ. Έψαξα, και πρόσφατα κατάφερα να βρω μια αναφορά σε έναν "Μαύρα": Κωνσταντίνος Μαύρας, γεννημένος το 1898.


     Και ταιριάζει στη γενεαλογία της οικογένειάς μας (Μαύρας ή/και Μαύρος) με έναν Κωνσταντίνο Μαύρα, γιο του Θεόδωρου Μαύρα, που αναφέρεται πως ήταν έμπορος στις ΗΠΑ πριν επιστρέψει στο Κουτσοπόδι και παντρευτεί την Ελένη Κουταμά. Το καράβι, που τον μετέφερε, το Edison, φαίνεται πώς σαλπάρισε από τον Πειραιά στις 9 Δεκ 1926 και έφτασε στη Νέα Υόρκη στις 26 Δεκ 1926.


     Και λίγα στοιχεία για το Edison: ναυπηγήθηκε to 1896 από την AG Vulcan στο Stettin και ονομάστηκε KONIGIN LOUISE (10,566 gross ton), μήκους 525 ft και πλάτους 60 ft, με 2 φουγάρα. 2 κατάρτια, 2 έλικες και ταχύτητα 15 κόμβων, και καθελκύστηκε στις 7 Οκτ 1896. Πέρασε τον Α' ΠΠ στο λιμάνι της Βρέμης. Το 1919 πουλήθηκε στην Orient Line και μετονομάστηκε σε OMAR, ενώ το 1924 πουλήθηκε στην Byron Line και μετονομάστηκε σε EDISON. Έκανε τη διαδρομή Πειραιάς - Πάτρα - Νάπολι - Νέα Υόρκη, και μπορούσε να πάρει: 227 επιβάτες α' θέσης, 235 β' θέσης και 1564 γ' θέσης. Το τελευταίο δρομολόγιο του πλοίου ήταν στις 29 Δεκ 1932, που επέστρεψε στον Πειραιά, και το 1935 πουλήθηκε για σκραπ στη Γένοβα. [Bonsor N.R.P., 1978,  North Atlantic Seaway, Brookside Publications, vol. 2, p. 559].

No comments: